sunnuntai 18. joulukuuta 2011

Balin värikylläiset Legong ja Barong-tanssit

Balilaista tanssidraamaa: Legong ja Barong

Bali on tunnettu monestakin asiasta, mutta tuskin mikään muu alue (tai taidelaji) tarjoaa samanlaista värien, draaman, huumorin ja tanssin juhlaa kuin laadukas balilainen tanssitaide.

Ubud on Balin taiteen, teatterin, kulttuurin ja tanssin keskus, ja tämä kuvakavalkadi on taltioitu Ubudissa.

Joka ilta on mahdollisuus osallistua vähintään viiteen, joskus jopa kymmeneen eri esitykseen, ja viikko-ohjelma toistuu ympäri vuoden, vuodesta toiseen. Liput ovat kohtuuhintaisia ja esitys kestää vähintään tunnin.

Kun tapahtumat, hahmot ja draama soljuu silmien edessä, on mahdollisesti vaikea hahmottaa, mitä tapahtuu ja miksi. Tämä kuvakavalkadi etenee aikajärjestyksessä.

Tervetuloa balilaiseen tanssin maailmaan!


Laadukas tanssiesitys saa aina taustalleen elävän gamelan-orkesterin. Arvokkaat soittajat ovat pukeutuneet asianmukaisiin yhtenäisiin asusteihin, ja esitys voi alkaa.


Legong-tanssiin kuuluu usein kahden tanssijattaren symmetrinen esitys. Legong on usein lyhyehkö preludi illan pääesitykselle: dramaattiselle Barong-tanssille.


Hurjasta ulkoasustaan huolimatta Barong on hyväntahtoinen jumalhahmo, joka Balilla voi esiintyä viiden eri eläinlajin hahmossa. Ubudissa se esitetään yleensä leijonan muodossa.


Barong-maski on tanssiteatterin maailmassa suuritöisin ja kallein esiintymisvaate, ja sitä kuljettaa yleensä kaksi näyttelijää.


Apinahahmo on hindulaistaustainen Hanuman, joka leikittelee ja hupailee eri esityksien osana.


Esitystä edistää uudestaan symmetrinen tanssiosuus.


Ruhtinaat ja kuninkaat esitetään usein uhkeina, uhoavina ja ylpeinä hahmoina.


Draama on alkanut. Tarinassa taistelevat hyvä ja paha. Vaikutteita on otettu hindulaisesta Ramayana-eepoksesta, jossa naishahmoa suojellaan pahuudelta.


Tarina ja vuorosanat etenevät balin omalla kielellä, mutta elekieli, äänensävyt ja liikkeet auttavat ymmärtämään mistä on kysymys.


Huomaa vasemmalla ja oikealla reunoissa lymyilevät demonihahmot. Jälleen uusi hahmo tulee lavalle.


Vangittu sankaritar odottaa vapauttamistaan.

Tapahtumat vyöryvät eteenpäin: villisian muodon ottanutta demonia metsästetään.


Oviaukosta tulee sisälle jälleen uusi hahmo. Uhka on ilmeinen.


Lopullinen taistelu pahuutta (Rangda) vastaan. Symbolinen taistelunäytös jatkuu vauhdikkaana.


Tanssiesityksen lopussa sankarit vaipuvat transsiin ja pistävät itseään kris-tikarilla (keris). Dramaattinen esitys on päättynyt, ja on aika siirtyä sirkkojen sirityksessä sametinpehmeään Balin yöhön.

* * *

Tämä on Suomalaisen Matkaoppaas Bali-blogi.

Tietoa Bali-matkaopaskirjasta löytyy täältä.

Suomalaisen Matkaoppaan Bali on Facebookissa täällä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti